Stappenplan registratie aanvragen
Hieronder vindt u informatie en acties die noodzakelijk zijn voor het aanvragen van een BIG-registratie met een Nederlands beroepsdiploma. De behandeling van de aanvraag duurt in veel gevallen minder dan 3 weken.
Heeft u uw diploma 5 jaar of langer geleden behaald, dan verloopt de procedure iets anders. Lees verder onder 'Diploma ouder dan 5 jaar'.
BIG-registratie
-
Het aanvraagproces in 10 stappen
-
Voor registratie in het BIG-register moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U heeft een geldig beroepsdiploma voor het beroep waarvoor u zich wilt registeren;
- U mag uw beroep zonder beperkingen uitoefenen;
- U staat niet onder toezicht (curatele) vanwege een lichamelijke of geestelijke kwestie.
- U beheerst de Nederlandse taal
-
Voor een snelle afhandeling is een goede voorbereiding het halve werk. U heeft in ieder geval een geldig beroepsdiploma nodig. Afhankelijk van uw situatie kunnen er daarnaast nog andere zaken nodig zijn. Onder ‘voorbereiden aanvraag’ leest wat u in welke situaties u nodig heeft.
-
U logt in op ‘Mijn BIG-register’ met uw DigiD. Bij de eerste keer inloggen wordt er een persoonlijk online dossier voor u aangemaakt. Door in te loggen met DigiD worden er ook gelijk gegevens uit Mijn diploma’s van DUO en de BRP opgehaald.
Heeft u nog geen DigiD?
Vraag deze dan aan via DigiD . Dit is mogelijk voor Iedereen met een Burgerservicenummer (BSN). Heeft u (nog) geen BSN, omdat u bijvoorbeeld (nog) in het buitenland woont? Dan kunt u een BIG-login aanvragen.
-
Het invullen kost in de meeste situatie ongeveer vijf minuten.
Uw diploma selecteren
Staat uw diploma in Mijn diploma’s van DUO en bent u ingelogd met DigiD? Dan selecteert u direct uw diploma in het aanvraagformulier. U hoeft uw diploma niet meer zelf aan te leveren. Kunt u uw diploma niet selecteren? Dan staat deze (nog) niet in Mijn diploma’s. U krijgt dan een toelichting over wat uw mogelijkheden zijn.
Staat uw diploma bij DUO en heeft u direct betaald? Dan is uw registratie per direct geregeld.
-
De kosten zijn €85,-. Aan het eind van uw aanvraag kunt u direct betalen met iDeal. U kunt het bedrag ook later zelf overmaken.
Belangrijk! Uw aanvraag wordt pas in behandeling genomen op het moment dat de betaling binnen is.
-
Aan het eind van de aanvraag wordt vermeld of er in uw situatie nog (aanvullende) documenten nodig zijn.
Sommige documenten mag u uploaden via de uploadtool in 'Mijn BIG-register'. In de toelichting ‘Aanleveren van documenten’ ziet u voor welke documenten dit mogelijk is.
- Ingelogd met DigiD?
Het afschrift van het formulier hoeft u niet op te sturen. U levert alleen de vereiste documenten aan als die voor u gelden. - Ingelogd met BIG-login?
Print dan het afschrift van het formulier dat u bij de bevestiging ontvangt. Onderteken het en stuur het ondertekende afschrift met de vereiste documenten per post op.
Ontbreken er toch documenten bij uw aanvraag, dan krijgt u hiervan bericht.
- Ingelogd met DigiD?
-
Moest u bij uw aanvraag documenten aanleveren? Dan zijn deze zichtbaar in uw digitale dossier 'Mijn-BIG-register' zodra uw stukken zijn aangekomen en verwerkt. U vindt in 'Mijn-BIG-register' ook een kopie van alle correspondentie die u van ons per mail en/of per post heeft ontvangen. Daarnaast kunt u hier de status van uw aanvraag zien.
-
Heeft u een aanvraag gedaan met een recent behaald Nederlands diploma diploma en staat uw diploma in 'Mijn diploma's' van DUO? Dan wordt uw aanvraag vaak volledig automatisch door het systeem afgehandeld. U staat dan direct na het betalen via Ideal, geregistreerd in het BIG-register. Ook het besluit staat dan direct voor u klaar in uw online dossier.
Wanneer duurt het langer?
Moet u extra documenten aanleveren? Dan wordt uw aanvraag, nadat de betaling binnen is, beoordeeld door een medewerker. Na de beoordeling ontvangt u een besluit. In de meeste gevallen ontvangt u binnen drie weken bericht. Soms is de doorlooptijd langer.
-
Is uw aanvraag goedgekeurd en heeft u het positieve besluit ontvangen, dan bent u BIG-geregistreerd. Uw naam, beroep en eventueel specialisme maken wij openbaar via de website van het BIG-register en zijn door iedereen daar op te zoeken.
Zorg ervoor dat uw BIG-nummer goed vindbaar en zichtbaar is voor zorggebruikers. Zo weten zij altijd dat ze met een bevoegde zorgverlener te maken hebben.
Op deze website vindt u meer informatie over onder andere de rechten en plichten van een BIG-registratie, vermelding van uw specialisatie bij uw registratie en over de vijfjaarlijkse verplichte herregistratie.
-
Is uw aanvraag afgewezen, dan ontvang u een negatief besluit. Bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen, leest u in het besluit en op de pagina Bezwaar en beroep.
-