Heeft u uw diploma vijf jaar of langer geleden behaald, dan moet u voor registratie in het BIG-register ook meteen voldoen aan de criteria voor herregistratie. Het proces van het automatisch erkennen van uw diploma met BIG-registratie kan in die situatie daarom meer tijd kosten. Het is in dit geval ook niet mogelijk uw aanvraag digitaal te doen.
Wat is herregistratie?
Alle zorgverleners in het BIG-register moeten iedere vijf jaar herregistratie aanvragen. Dit betekent bijvoorbeeld dat zij een bepaald aantal uren binnen het deskundigheidsgebied van het beroep gewerkt moet hebben om te kunnen herregistreren. Op deze website kunt u per beroep lezen wat de herregistatie eisen (criteria) zijn. Bij registratie met een diploma ouder dan 5 jaar moet u ook gelijk aan eisen voldoen en hier documenten (bewijsstukken) die dit aantonen voor aanleveren.
De procedure
Hieronder vindt u de onderdelen waaruit de aanvraagprocedure bestaat.
Voor een snelle afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u de aanvraag goed voorbereidt. Wij raden u daarom aan te beginnen met het lezen van onderdeel Voorbereiden aanvraag. U vindt daar onder andere de vereiste documenten (bewijstukken) die u moet meesturen bij de aanvraag en informatie over de vereiste Nederlandse taalvaardigheid.
Voldoet u niet aan de eisen van werkervaring, dan kunt u zich mogelijk registreren door via een scholingstraject een Periodiek Registratie Certificaat (PRC) te behalen. Neem contact met ons op om vast te stellen of dit voor u mogelijk is.
Met een diploma ouder dan 5 jaar is online aanvragen van automatische erkenning met BIG-registratie via 'Mijn BIG-register' niet mogelijk. U doet uw registratieaanvraag via een aanvraagformulier. Lees hieronder welk formulier u moet gebruiken:
Heeft u een Periodiek Registratie Certificaat (PRC) behaald, gebruik dan het aanvraagformulier scholing (PDF).
Heeft u een buitenlands diploma, maar nog geen Periodiek Registratie Certificaat (PRC) en wilt u de herregistratiescholing gaan volgen, neem dan eerst contact met ons op.
Wilt u ook uw specialisme registreren? Geef dit dan aan op het aanvraagformulier. De specialisten registratiecommissie neemt contact met u op en stuurt u het aanvraagformulier voor erkenning en registratie van uw specialisme. Stukken die u al aan ons heeft ingestuurd, hoeft u niet nogmaals aan te leveren voor de erkenning en registratie van uw specialisme.
Is uw aanvraag compleet, dan wordt deze door ons beoordeeld. U ontvangt van ons binnen drie maanden ons (voorgenomen) besluit over uw aanvraag. Is uw aanvraag goedgekeurd, dan is uw diploma erkend en staat u geregistreerd in het BIG-register. Dit betekent dat u vanaf dat moment uw beroepstitel mag gebruiken en aan het werk kan in uw beroep.
Uw naam, beroep en BIG-nummer worden openbaar gemaakt via deze website en zijn voor iedereen op te zoeken.
Op deze website vindt u ook meer informatie over onder andere de rechten en plichten van een BIG-registratie en over de vijfjaarlijkse verplichte herregistratie.
Is uw aanvraag afgewezen en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen, leest u in uw besluit en op de pagina Bezwaar en beroep.