Stappenplan herregistratie aanvragen
Op deze pagina leggen we uit hoe de herregistratie-procedure globaal verloopt. Uw uiterste herregistratie-datum (UHD) kunt u nakijken in 'Mijn BIG-register'. Vraag uw herregistratie vóór deze datum aan.
Ongeveer 6 maanden voor de uiterste herregistratiedatum sturen wij u een eerste oproep voor herregistratie. Na 3 maanden volgt een herinnering wanneer u op dat moment nog geen aanvraag heeft ingediend.
BIG-herregistratie
-
Het aanvraagproces in 11 stappen
-
Om te kunnen herregistreren in het BIG-register moet u aantonen een bepaald aantal uren (urennorm) te hebben gewerkt in uw beroep. Deze werkervaringsuren moeten ook aan bepaalde eisen voldoen. Haalt u de urennorm niet, dan kunt u via een vastgesteld scholingstraject een Periodiek Registratiecertificaat (PRC) halen. Op de pagina ‘Voorbereiding herregistratie’ vindt u informatie om u voor te bereiden op de aanvraag. U vindt hier o.a. een rekenhulp voor het berekenen van uw werkervaringsuren.
Scholing nodig voor uw herregistratie? Begin op tijd!
Schrijf u op tijd in zodat u voor het verstrijken van uw uiterste herregistratiedatum aan de gestelde eisen voldoet. Het scholingstraject kan in sommige gevallen meer dan een half jaar duren, bijvoorbeeld als het aantal toetsmomenten dat wordt aangeboden gering is.
Wacht niet tot het laatste moment
Wat voor u het beste moment is voor het indienen van de aanvraag, is een persoonlijke keuze waarbij meerdere factoren een rol kunnen spelen. Wel is goed om er rekening mee te houden dat sommige stappen even kunnen duren. Neem dus geen risico en wacht niet tot het laatste moment met het indienen van uw aanvraag.
-
Het aanvraagformulier voor herregistratie vindt u op 'Mijn BIG-register'. U logt hier in met uw DigiD (als u de Nederlandse nationaliteit heeft en een BSN) of met uw BIG-login (andere nationaliteiten).
-
U vult hier gegevens in over uw werkervaring van de afgelopen 5 jaar of uw scholing. Vul alle vragen in. Bij de diverse vragen vindt u aan de rechterkant een “?”. Klik op dit vraagteken voor extra toelichting op de vraag.
Bevestiging aanvraag
Aan het eind van de aanvraag ontvangt u direct een bevestigingsbrief met een afschrift van uw ingevulde formulier. Deze brief met het formulier komen ook in uw digitale dossier.
-
De kosten zijn €85,-. U kunt direct aan het einde van de aanvraag met iDeal betalen. Betalen via iDeal is het snelst, maar u kunt het bedrag ook zelf overmaken. U ontvangt de betalingsinformatie aan het einde van uw aanvraag. Na ontvangst van de betaling wordt uw aanvraag in behandeling genomen.
-
Het afhandelen van een aanvraag bestaat uit het verwerken, controleren en beoordelen van de aanvraag en eventuele bewijsstukken. De afhandeling mag volgens de wet maximaal 8 weken duren. Meestal gaat het veel sneller, maar in periodes van grote drukte kan het langer duren.
Moet u bewijsstukken van uw werkervaring aanleveren of klopt uw aanvraag nog niet helemaal, dan kan de totale procedure ook langer duren. Zolang uw aanvraag bij ons in behandeling is, wordt uw registratie niet doorgehaald.
-
Na een afgeronde aanvraag en betaling ontvangt u meestal binnen 2 weken bericht. Dit is of een positief besluit of een verzoek om bewijs aan te leveren om uw aanvraag te onderbouwen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld bewijzen van uw opgegeven werkervaring. In dat laatste geval bent u geselecteerd voor controle.
Hoe ontvangt u berichten van ons?
Berichten van het BIG-register worden in uw digitale dossier in ‘Mijn BIG-register’ geplaatst. U ontvangt een e-mailnotificatie als er een bericht voor u klaar staat. Wilt u geen e-mailnotificaties ontvangen, dan ontvangt u alle berichten over u aanvraag per post. U kunt dit aangeven bij uw aanvraag.
Zorg ervoor dat uw actuele e-mail adres altijd bij ons bekend is. Wilt u deze wijzigen? Log in met DigiD of BIG-login bij ‘Mijn BIG-register’.
-
Bent u geselecteerd voor controle, dan wordt u gevraagd bewijsstukken van uw werkervaring of scholing aan te leveren. Deze bewijsstukken moeten aantonen dat u aan de herregistratie-eisen voldoet. Bij het verzoek om bewijsstukken ontvangt u op basis van de door u ingevulde aanvraaggegevens een advies over documenten die u in uw situatie mogelijk zou kunnen aanleveren. U kiest uiteindelijk zelf welke u opstuurt.
Meer informatie over de controle en de bewijsstukken vindt u onder ‘selectie voor controle en bewijsstukken’ . Ook kunt u de advieswijzer bewijsstukken herregistratie invullen voor advies over mogelijke bewijsstukken die u kunt aanleveren.
Bepaalde stukken kunt u uploaden via 'Mijn BIG-register'. Documenten waarvan de echtheid moet worden gecontroleerd, moeten per post opgestuurd worden.
-
Hier vindt u uw digitale dossier. Zodra uw aanvraag en eventuele stukken zijn aangekomen en verwerkt, zijn deze hier zichtbaar. U vindt hier ook een kopie van alle post die u van ons per mail en/of per brief ontvangt. Ook kunt u hier de status van uw aanvraag zien.
-
Is uw aanvraag voor herregistratie goedgekeurd, dan ontvangt u van ons een positief besluit. Uw nieuwe uiterste herregistratiedatum is altijd 5 jaar na de datum van dit besluit. U kunt uw uiterste herregistratiedatum terugvinden in het besluit en in 'Mijn BIG-register'.
-
Is uw aanvraag afgewezen, dan ontvang u een negatief besluit. Bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen leest u in het besluit en op deze website.
-
Is uw aanvraag goedgekeurd en heeft u het besluit ontvangen, dan bent u weer voor 5 jaar BIG-geregistreerd.
-