Waar moet ik zijn met een klacht over een zorgverlener?

Als er iets misgaat tijdens de behandeling of als u niet tevreden bent, ga dan eerst in gesprek met uw zorgverlener. U kunt ook andere acties ondernemen, zoals een klacht indienen. Op deze pagina leest u waar u terecht kunt. Het BIG-register behandelt zelf geen klachten over zorgverleners of zorgaanbieders.  

Ga eerst in gesprek met uw zorgverlener

In veel gevallen is een goed gesprek de eerste stap naar een oplossing. Soms is er sprake van een misverstand, en kan een duidelijke uitleg al voldoende zijn. Ook als er een fout is gemaakt of als u vindt dat de zorgverlener niet zorgvuldig heeft gehandeld, kan een open gesprek verhelderend werken.

Veel zorgverleners vinden het belangrijk om te horen dat u een klacht heeft of niet tevreden bent. Als uw zorgverlener weet wat er misging, dan kan dat ervoor zorgen dat het in de toekomst beter gaat. Zo verbetert de zorg. Niet alleen voor u maar ook voor anderen.

Wat is er nog meer mogelijk?

Afhankelijk van wat u met uw klacht wilt bereiken, kunt u ook nog andere stappen zetten. Elke zorgaanbieder is verplicht een klachtenregeling te hebben. U kunt een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van de zorginstelling of -praktijk. 

Afhankelijk van wat u wilt bereiken, zijn er verschillende mogelijkheden:

  • Klachtenfunctionaris: helpt u en de zorgverlener om samen tot een oplossing te komen.
  • Klachtencommissie: bekijkt uw klacht als u er samen met de zorgverlener niet uitkomt.
  • Geschillencommissie: behandelt formele geschillen en kan een bindende uitspraak doen.
  • Tuchtcollege: kijkt of de zorgverlener goed en volgens de regels van de beroepsgroep heeft gewerkt.

Klacht bij een tuchtcollege

Wilt u een klacht indienen over het professioneel handelen van een BIG-geregistreerde zorgverlener? Dan kunt u terecht bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Een tuchtklachtfunctionaris kan u hierbij ondersteunen. Deze functionaris geeft uitleg over de procedure en adviseert of uw klacht past binnen het tuchtrecht. Meer informatie vindt u op de website van de tuchtklachtfunctionaris.

Landelijk Meldpunt Zorg

Weet u niet goed waar u moet beginnen? Dan kunt u contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg. Het Meldpunt informeert u over de mogelijkheden om uw klacht op te lossen en geeft praktische tips. Het Landelijk Meldpunt Zorg werkt nauw samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd.