BIG-register verstuurt geen documenten meer per e-mail

Sinds eind mei 2021 verstuurt het BIG-register een e-mailnotificatie (signaal) als er een persoonlijk bericht klaar staat in uw dossier op ‘Mijn BIG-register’. Het document met het bericht, zoals een brief of besluit, wordt in het kader van informatiebeveiliging niet meer meegezonden in de e-mail zelf. 

Waarom deze wijziging?

De achtergrond van deze wijziging is informatiebeveiliging. Door berichten met persoonlijke gegevens voor u klaar te zetten in de goed beveiligde ‘Mijn omgeving’ en niet meer via de e-mail te verzenden, zijn uw persoonsgegevens nog beter beschermd. 

Hoe werkt het?

Het BIG-register vraagt toestemming voor het verzenden van e-mailnotificaties. Vervolgens ontvangt u de e-mailnotificaties op het door u doorgegeven e-mailadres. Bij elk bericht over uw aanvraag dat voor u klaarstaat, ontvangt u een notificatie. Ook ziet u na het inloggen op ‘Mijn BIG-register’ of er ongelezen berichten voor u klaar staan. 

Wilt u toch liever geen e-mailnotificaties ontvangen, dan kunt u dit aangeven bij uw aanvraag. U ontvangt dan alle berichten over uw aanvraag per post op het adres dat bij het BIG-register bekend is. In de meeste situaties is dit het woonadres uit de Basisregistratie Personen (BRP). Ook wanneer u geen e-mailnotificatie ontvangt, zijn alle berichten altijd terug te vinden in ‘Mijn BIG-register’.

Oproep herregistratie altijd per post en een e-mailnotificatie

Een half jaar voor het verlopen van uw UHD ontvangt u hierover een bericht van het BIG-register zodat u voldoende tijd heeft om de aanvraag in te dienen. Is deze vijfjaarlijkse herregistratieoproep voor u van toepassing, dan ontvangt u deze ongeacht uw keuze altijd per post en altijd een e-mailnotificatie. 

Inloggen ‘Mijn BIG-register’

U kunt uw eigen dossier raadplegen door in te loggen op ‘Mijn BIG-register’ via bigregister.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD of BIG-login nodig.