Inschrijven in het BIG-register door zorgverleners

  1. Ik heb een Nederlands diploma (Nederlandse instelling). Hoe kan ik mij inschrijven?
  2. Ik heb geen DigiD. Hoe kan ik mij registreren in het BIG-register?
  3. Wat is een gewaarmerkte kopie?
  4. Hoe lang duurt het voordat ik ben ingeschreven?
  5. Hoe ontvang ik een bewijs van inschrijving?
  1. Ik heb een Nederlands diploma (Nederlandse instelling). Hoe kan ik mij inschrijven?

    Inschrijven met een diploma van een Nederlandse instelling is mogelijk zodra u uw diploma heeft. Een complete aanvraag bestaat uit een gewaarmerkte kopie van uw diploma en een ondertekend en ingevuld aanvraagformulier. U mag géén kopie van een gewaarmerkte kopie toesturen. Wij nemen alleen volledige aanvragen in behandeling. Los toesturen van de documenten vertraagt de afhandeling. Direct een BIG-registratie aanvragen.

    Naar boven
  2. Ik heb geen DigiD. Hoe kan ik mij registreren in het BIG-register?

    Werkt u in het buitenland en heeft u nog geen BIG-registratie? In dat geval kunt u bij het BIG-register een gebruikersnaam en wachtwoord (BIG-login) aanvragen. Met een BIG-login kunt u zich registreren in het BIG-register. Alleen als u in het buitenland woont en nog niet bent ingeschreven in BIG-register kunt u een BIG-login aanvragen.

    Herregistreren zonder DigiD

    Woont u in het buitenland, bent u al in het BIG-register ingeschreven en wilt u nu herregistratie aanvragen? Neem dan contact op met het BIG-register.

    Naar boven
  3. Wat is een gewaarmerkte kopie?

    Een gewaarmerkte kopie is een kopie van het document met een originele waarmerkstempel (inktstempel) en een handtekening of paraaf van de instelling die het document heeft afgegeven of een in de lidstaten gevestigde notaris. Hiermee wordt verklaard dat de inhoud van de kopie gelijk is aan het origineel. Alleen de instelling die het document heeft afgegeven of een door in de lidstaten gevestigde notaris kan het document waarmerken. Wij vragen een gewaarmerkte kopie omdat dit document voldoende echtheidskenmerken heeft. Met opleidingsinstellingen is afgesproken dat zij bij de diploma-uitreiking één of meer gewaarmerkte kopieën meegeven.

    Naar boven
  4. Hoe lang duurt het voordat ik ben ingeschreven?

    Het afhandelen van een aanvraag voor registratie in het BIG-register mag wettelijk gezien maximaal 8 weken duren. Er treedt vertraging op als u uw aanvraag incompleet of onjuist indient. Zorg dus zelf voor een volledig dossier.Naar boven
  5. Hoe ontvang ik een bewijs van inschrijving?

    Zodra u zich inschrijft in het BIG-register ontvangt u een bevestiging van inschrijving en uw BIG- nummer. Daarnaast kunt u uw geregistreerde gegevens zelf inzien bij ‘Mijn registratie’. Als u inlogt met DigiD kunt u zien welke gegevens wij van u hebben. Het bewijs van inschrijving heeft u niet nodig voor herregistratie. Het BIG-register weet dat u in het register staat.

    Werkgevers vragen vaak om een bewijs van inschrijving. De werkgever kan zelf het BIG-register raadplegen en een geregistreerde zorgverlener gemakkelijk opzoeken. Lees ook de tips over het bewijs van inschrijving. 

    Naar boven
BIG-register