BIG-registratie: informatie voor zorgconsumenten

  1. Hoe kan ik zoeken in het BIG-register?
  2. Welke gegevens krijg ik te zien als ik zoek in het BIG-register?
  3. Waarom is het handig om het BIG-register te raadplegen?
  4. Waar moet ik zijn met een klacht over een zorgverlener?
  5. Ik wil een doktersverklaring laten legaliseren, wat moet ik doen?
  6. Wat zijn de openingstijden van het BIG-register?
  7. Wat betekent de maatregel die het tuchtcollege mijn zorgverlener heeft opgelegd?
  1. Hoe kan ik zoeken in het BIG-register?

    U kunt op verschillende manieren zoeken in het BIG-register:

    • Onder het menu-item zoeken vindt u de zoekpagina. Daar kunt u zoeken op naam en specialisme, BIG-nummer, óf op de naam van de zorgverlener in combinatie met de woonplaats of geboortedatum.
    • Zorgverleners registreren wij op woonadres. Dit adres is bij veel zorgconsumenten niet bekend. Net als de geboortedatum. Daarom kunt u het BIG-register ook raadplegen per telefoon of e-mail: de BIG-informatielijn 0900 – 8998225 (1 cent per minuut) of info@bigregister.nl. Onze medewerkers helpen u dan bij het zoeken in het BIG-register.
    Naar boven
  2. Welke gegevens krijg ik te zien als ik zoek in het BIG-register?

    In het BIG-register kunt u zien welk beroep een zorgverlener uitoefent. Zoekt u een specialist, dan tonen wij het specialisme van de zorgverlener. Is een zorgverlener geschorst, dan krijgt u te zien hoe lang hij geschorst is.

    Naar boven
  3. Waarom is het handig om het BIG-register te raadplegen?

    Als u een zorgverlener heeft gevonden, is het belangrijk om te weten of die zorgverlener zijn beroep mag uitoefenen volgens de kwaliteitseisen die in Nederland gelden. Dat kunt u in het BIG-register nakijken. Krijgt u een behandeling door een specialist? Dan kunt u in het BIG-register zien of deze zorgverlener inderdaad specialist is. Zo kunt u bijvoorbeeld zien of de arts die een plastisch chirurgische ingreep gaat doen, inderdaad plastisch chirurg is.

    Naar boven
  4. Waar moet ik zijn met een klacht over een zorgverlener?

    Het BIG-register behandelt geen klachten over zorgverleners. Als er iets misgaat tijdens de behandeling of als u niet tevreden bent, ga dan eerst in gesprek. Misschien is er sprake van een misverstand en bent u geholpen met een duidelijke uitleg. Misschien was uw zorgverlener niet zorgvuldig genoeg of maakte hij een fout. Ook dan kan een gesprek vaak een oplossing bieden.

    Veel zorgverleners stellen het op prijs om te horen dat u een klacht heeft of niet tevreden bent. Als uw zorgverlener weet wat er misging, kan hij ervoor zorgen dat het in de toekomst beter gaat. Zo verbetert de zorg; niet alleen voor u maar ook voor anderen.

    Afhankelijk van wat u met uw klacht wilt bereiken, kunt u ook nog andere stappen zetten. Organisaties in de gezondheidszorg kennen klachtregelingen. Deze klachtregelingen vallen niet onder de Wet BIG. U kunt ervoor kiezen een klacht in te dienen bij de klachtencommissie, een geschillencommissie of een tuchtrechter. Voor meer informatie over deze stappen, kunt u terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Het Meldpunt informeert u over de mogelijkheden om uw klacht op te lossen en geeft praktische tips. Het Landelijk Meldpunt Zorg werkt nauw samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

    Naar boven
  5. Ik wil een doktersverklaring laten legaliseren, wat moet ik doen?

    Heeft u een doktersverklaring bijvoorbeeld over de medicijnen die u meeneemt op reis? In veel gevallen moet u deze verklaring laten legaliseren. Door legalisatie van Nederlandse documenten weten de buitenlandse autoriteiten dat het document geldig is. Voor verklaringen over medicijnen kunt u terecht bij het CAK.

    Heeft u een andere verklaring van een arts (bijvoorbeeld een medisch rapport, een rapport visumaanvraag of een gezondheidsverklaring), dan kunt u die wel laten legaliseren bij het BIG-register. Met onze handtekening verklaren wij dat de arts is ingeschreven in het BIG-register en bevoegd is een verklaring af te geven. Met de door het BIG-register gelegaliseerde verklaring kunt u dan naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.

     

    Naar boven
  6. Wat zijn de openingstijden van het BIG-register?

    Het BIG-register is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17:00.

    Let op! De afdeling legalisaties van het ministerie van Buitenlandse Zaken is alleen geopend van 09:30 tot 12:30. 

    Naar boven
  7. Wat betekent de maatregel die het tuchtcollege mijn zorgverlener heeft opgelegd?

    Uitleg over alle maatregelen.

    Naar boven
BIG-register