Interview: gegevens voor herregistratie snel gevonden

Herregistratie: het komt er binnenkort aan voor veel zorgverleners, of het speelt nu al. We vroegen tandarts Gijsbrecht Wermenbol naar zijn ervaring met herregistratie.

'Voorop stond dat we zijn BIG-registratie snel en goed wilden regelen', geeft de praktijkmanager van Wermenbol, Iris Philipsen, aan. 'De BIG-herregistratie is iets waar je niet zonder kunt.'

Wermenbol nam in 2010 een kleinschalige praktijk in Middenmeer over. Inmiddels is de praktijk flink gegroeid en verhuisd naar een nieuw ecologisch gebouwd praktijkpand. Er werken nu 4 tandartsen.

'Het was zeker dat er voldoende uren patiëntcontact waren geweest', vertelt Philipsen. 'Dat gaf rust. Toch hebben we de brief over herregistratie heel zorgvuldig behandeld.'

Snel alle informatie bij elkaar

Philipsen geeft aan dat het regelen van de aanvraag herregistratie administratief best wat zou kunnen vragen. 'Ik kan me voorstellen dat het met name voor zzp’ers best veel werk is. Dat gaven collega-tandartsen ook aan. Als je meerdere werkgevers hebt is het een hoop papierwerk.'

Wermenbol heeft andere ervaringen. 'We konden de digitale aanvraag gemakkelijk invullen. Ook voor de bewijsstukken waren we snel klaar, omdat we alle gegevens via ons softwaresysteem konden uitdraaien. Dat had ik in 5 minuten gevonden. In ons systeem stond alles wat er nodig was. Alleen de behandeltijden heb ik handmatig moeten toevoegen.'

Ongemakkelijk gevoel bij zoveel gegevens

Ondanks dat alle informatie snel en eenvoudig voorhanden was, ervaarden Wermenbol en Philipsen wel een ongemakkelijk gevoel bij het opgeven van zoveel gegevens. 'Het voelde op een of andere manier wat ‘kwetsbaar’ om zoveel bloot te geven qua behandelingen en behandelduur et cetera. Zeker gezien de soms negatieve publiciteit rondom de tarieven van tandartsen van afgelopen tijd. Daardoor voelde het soms wat ‘onderzoekend’ aan. Natuurlijk is ons duidelijk dat de gegevens worden gebruikt om te kijken of er voldoende patiëntcontact is geweest en dus aan de eis voor herregistratie wordt voldaan. Daar staan we ook helemaal achter.'

Belang van nauwkeurige benadering

Philipsen geeft aan dat ze de oproep voor herregistratie heel serieus heeft benaderd. 'In de brief stond helder wat er allemaal moest gebeuren en welke eisen er gelden voor de bewijsstukken. Daar heb ik me heel strikt aan gehouden. Wellicht een tip voor collega’s die in hetzelfde traject zitten: volg de instructies en lees de voorbeelden, daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. En kijk goed wat het softwaresysteem kan uitdraaien. Dat is vaak meer dan je denkt.'