Afgestudeerd en aan de slag met je BIG-registratie?

Waarschijnlijk wil je zo snel mogelijk aan het werk. Lees hieronder hoe het zit met de BIG-registratie en wat je zelf kan doen om dat zo snel mogelijk te regelen. Ga je eerst nog op reis? Regel dan voor vertrek nog je BIG-registratie.

Maak je BIG-registratie snel in orde

Zodra je je diploma hebt, kun je een BIG-registratie aanvragen. Met een BIG-registratie mag je de beschermde beroepstitel voeren en zelfstandig aan de slag. Een snelle registratie is ook voor je herregistratie over 5 jaar belangrijk. Dit lijkt nog ver weg, maar het is goed te weten dat alleen de uren die zijn gewerkt met een actieve BIG-registratie meetellen voor herregistratie.

Hoe vraag je aan?

Een aanvraag voor BIG-registratie kan digitaal. Je gaat hiervoor via de website bigregister.nl naar ‘Mijn BIG-register’. Inloggen doe je met DigiD. Tip: De verwerking van je aanvraag gaat het snelst als je met iDEAL betaalt.

Wat heb je nodig?

Voor een snelle afhandeling is het belangrijk dat je aanvraag compleet is. In de meeste gevallen is alleen een officiële kopie van het diploma nodig. Op onze website is te lezen wat je eventueel nog meer nodig hebt voor registratie.

Wat is een officiële kopie van een diploma?

Een officiële kopie is er in twee varianten:

  • Digitaal uittreksel diplomaregister
    Bij het online diplomaregsiter van DUO, is in de meeste gevallen een digitaal uittreksel van je diploma op te vragen. Voor het aanvragen van het uittreksel log je in op ‘Mijn DUO’ met DigiD. Voordeel van deze variant is dat de aanvraag dan vaak helemaal digitaal gedaan kan worden.
     
  • Een gewaarmerkte kopie
    Een gewaarmerkte kopie is een papieren kopie van het diploma met een inktstempel en een handtekening of paraaf van de opleiding, of van een notaris uit een EER-lidstaat. De meeste opleidingen geven één of meer gewaarmerkte kopieën bij een diploma. Deze variant moet per post naar het BIG-register opgestuurd worden nadat de aanvraag is gedaan.

Let op! Een gewone kopie van het originele diploma of een uitgeprinte versie van het digitaal uittreksel uit het diplomaregister zijn niet geldig voor een BIG-registratie.

Volg de status van je aanvraag

Heb je je aanvraag gedaan, dan kun je via 'Mijn BIG-registratie' zien of wij de documenten en betaling hebben ontvangen. In je persoonlijke digitale dossier is ook de status van je aanvraag te zien.

Op reis? Regel eerst je BIG-registratie

Ga je na je afstuderen reizen en wil je daarna meteen aan het werk? Regel dan voordat je op reis gaat je BIG-registratie. De zomermaanden zijn drukke maanden, omdat veel zorgverleners afstuderen. De afhandeltijd van je aanvraag kan dan iets langer zijn dan normaal.

Hoe lang duurt een aanvraag ?

Wettelijk gezien mag de behandeling van de registratieaanvraag met een Nederlands diploma 8 weken duren. Vaak gaat het veel sneller. In de meeste gevallen worden registraties met een Nederlands diploma binnen 3 weken afgerond.

Werken zonder BIG-registratie?

Zolang je nog niet geregistreerd bent, mag je nog niet zelfstandig werken in je beroep. Je mag echter wel werken onder begeleiding en verantwoordelijkheid van een BIG-geregistreerde collega. Deze collega mag jou alle werkzaamheden laten uitvoeren die bij je beroep horen, maar deze collega is eindverantwoordelijk en moet de door jou uitgevoerde werkzaamheden controleren.

Nog vragen?

Mail dan naar ons klant contact centrum